دستگاه گیوتین ورق

دستگاه گیوتین ورق بر چیست؟

دستگاه گیوتین ورق بر ، یک دستگاه است که با استفاده از آن، ورقات فلزی با ایجاد فشار همزمان در تیغه‌های بالا و پایین، به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند. در هنگام انجام عمل برش، تیغه‌ها از یک سو شروع به کار می‌کنند و به آرامی به سمت دیگر حرکت کرده و عمل برش را تکمیل می‌کنند، در این مدت، ورق فلزی توسط بخش نگهدارنده یا کارگیر نگهداری می‌شود تا فرآیند برش به پایان برسد. در اکثر موارد، تیغه‌های گیوتین بر را از جنس فولادهای کروم دار با کیفیت بالا ساخته می‌شوند؛ زیرا نیروی فشار زیادی به لبه‌های تیغه وارد می‌شود. بنابراین، حتی کمترین نقصی در سیستم متالوژی تیغه یا حتی کوچکترین کمبودی در نحوه عملکرد حرارتی آن، ممکن است باعث فرسایش سریع تیغه‌ها شده و کیفیت برش‌ها را کاهش دهد.

معرفی انواع دستگاه گیوتین ورق بر

دستگاه گیوتین ورق بر ، به انواع مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیک ساخته می‌شود و در حوزه‌های گوناگون کاربرد دارد. این دستگاه مدل‌هایی با پدال دست یا پا دارد که برای برش ورقه‌های فلزی نرم و سبک مانند آلومینیوم، برنز، برنج و فولاد معمولی مناسب هستند. اپراتور با این مدل‌ها به راحتی می‌تواند ورق فلزی را ببرشد.

لازم به ذکر است که برش ورقه‌های فلزی توسط دستگاه گیوتین نیازمند صاف‌کردن و تمیزکاری است. این کار با استفاده از سنباده‌های اکسید آلومینیوم انجام می‌شود. در ادامه به بررسی دستگاه‌های گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی و نحوه عملکرد هرکدام می‌پردازیم.

دستگاه گیوتین از نوع مکانیکی

سیستم کلی دستگاه قیچی ورق مکانیکی به گونه‌ای طراحی شده است که نیروی مورد نیاز برای برش از طریق یک موتور گیربکسی تولید می‌شود؛ بنابراین، سرعت آن طبیعتاً بیشتر است و این دستگاه توانایی برش ورقات فلزی با ضخامت یک تا شش میلیمتر و طول یک تا دو متر را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که برش‌های انجام شده توسط دستگاه گیوتین مکانیکی، به نسبت دستگاه گیوتین هیدرولیک کمتر از کیفیت برخوردار هستند.

دستگاه گیوتین از نوع مکانیکی​
دستگاه گیوتین از نوع مکانیکی​

دستگاه گیوتین از نوع هیدرولیک

سیستم یک دستگاه گیوتین هیدرولیک به این شکل عمل می‌کند که نیروی مورد نیاز برای برش ورق فلزی از طریق فشار روغن تامین می‌شود.

با استفاده از این دستگاه، می‌توان ورقات فلزی با ضخامت‌های بالا و ابعاد حدودی هشت متر را برش داد. همچنین امکان تولید و تهیه دستگاه گیوتین هیدرولیک در سه مدل، به نام‌های دستگاه گیوتین هیدرولیک دو جک، گیوتین هیدرولیک چهار جک و گیوتین هیدرولیک شش جک وجود دارد. در اینجا، ما مدل گیوتین هیدرولیک شش جک را برای شما توضیح داده‌ایم.

دستگاه گیوتین از نوع هیدرولیک​
دستگاه گیوتین از نوع هیدرولیک​

اجزاء دستگاه گیوتین ورق بر

نام اجزاءکاربرد اجزاء
بدنه ی قیچیکاربرد این قسمت از اجزا این است که در برابر تنش های ایجاد شده به دلیل ضربات سنگین در برشکاری مقاومت میکند.
مولد قدرت یا موتورمنتقل کردن قدرت در یک قیچی گیوتین کارکرد اصلی مولد قدرت یا موتور است
کلاج قیچیکلاج، مکانیزمی است که برای ارتباط و قطع ارتباط دورانی به کار می‌رود. در عمل برش گیوتین با ورق، از کلاج برای شروع دوران میل لنگ استفاده می‌شود. کلاچ در کل، عامل ارتباط بین دندهٔ محرک با چرخ طیار است.
نگهدارنده ورقنگهدارنده ورق وظیفهٔ ثابت نگه داشتن ورق بر روی میز قیچی گیوتین را برای جلوگیری از جابجایی ورق در حین انجام عمل برش دارد.
تیغه های قیچیتیغه‌های قیچی برای برش و نفوذ در ورقه‌های فلزی به کار می‌روند. این تیغه‌ها از جنس فولاد و کروم ساخته شده‌اند، زیرا در اثر فشار بسیار زیادی که به لبه‌ها وارد می‌شود، جنس این گونه از تیغه‌ها باعث می‌شود تا تیغه‌ها کمترین آسیب را ببینند.
کاربرد دستگاه گیوتین​
کاربرد دستگاه گیوتین​

ماشین سازی گروه صنعتی اتحاد

گروه صنعتی اتحاد در زمینه ماشین‌سازی و تولید دستگاه گیوتین ورق فعالیت دارد. این دستگاه با قابلیت برش دقیق و سریع، در صنایع مختلف از جمله صنایع فلزات، چوب، پلاستیک، بافندگی و چاپ به کار می‌رود. توانایی برش انواع ورق‌ها و مواد مشابه، همچنین قابلیت تنظیم تنظیمات مختلف، این دستگاه را به یک ابزار چندمنظوره و با کیفیت بالا در فرآیندهای تولید و برش تبدیل کرده است. همچنین، با کیفیت بالا و کارایی در حجم بالا، دستگاه گیوتین ورق از تکنولوژی مدرن بهره می‌برد و به عنوان یک قطعه کلیدی در زنجیره تولید صنعت ماشین سازی به‌شمار می‌آید.